Insikter.....

09.03.2017

Länge trodde jag att det bara var magen som satt ivägen, och gjorde att jag inte kunde böja mig djupare framåt i stående. Visst jag når ner till golvet, men vill komma längre in med pannan mot knäna.


Tills jag fick en aha upplevelse för rätt länge sedan....det är ju de korta musklerna baksida lår, sätesmuskeln och nedre delen av ryggen som tar emot! Så för att kunna komma längre i den rörelsen så måste man jobba med att sträcka dem. Till det krävs att man övar ofta på just denna rörelse, även "Wide spread legs forward bending" ökar flexibiliteten i dessa muskler och senor.



Om ni undrar var armarna är på bilden så är, händerna knäppta bakom ryggen och så låter man armarna sträva framåt nedåt när man, böjer sig framåt....använd gärna en "strap" eller bälte, att hålla i, om det känns svårt att få till denna rörelse, med knäppta händer.



Ju oftare man övar, och sträcker detta område, ju fortare kommer man att komma djupar in i denna position, tills man "lätt som en plätt" kan toucha pannan mot knäna när man böjer sig framåt. 

Även att sitta på huk en stund varje dag, ökar flexibiliteten i dessa områden.

Vad har man då att vinna på att göra det? Framför allt får man en ordentlig sträckning i hamstringen, sätesmuskeln och nedredelen av ryggen, som gör att man blir av med spänningar, stelhet och värk i dessa regioner ju mer flexibel man blir. Problem som som vi får pga för mycket sittande!

"Det är Bara idog övning som ger färdighet, Inget kommer Gratis"